PUNCA LEMAH TENAGA BATIN




Ketahui Punca Lemah Tenaga Batin dan Cara Mengatasinya


    Lemah tenaga batin atau Erektil Dysfunktion (ED) dalam istilah perubatan merupakan masalah serius yang boleh berlaku di kalangan lelaki sekiranya tidak dikesan dan dirawat lebih awal. Ia juga dikenali sebagai masalah mati pucuk. Masalah ini merujuk kepada kegagalan alat kelamin lelaki untuk menegang atau mengekalkan ketegangan sehingga mencapai tahap kepuasan seks yang maksima.

    Tanda-tanda Awal Masalah Lemah Tenaga Batin

    1. Zakar langsung tidak menegang. Ini adalah masalah yang paling serius yang ditakuti oleh setiap lelaki. Dikatakan juga perkadaran untuk mereka yang mengalaminya adalah 1 dalam 100 lelaki. Maka, kebarangkalian besar ramai lelaki yang mengalami masalah ini.
    2. Zakar lembik dan tidak mampu untuk bersenggama. Masalah ini juga pasti membuatkan keadaan tidak selesa kerana air mani keluar lebih awal sebelum bersenggama. Ia mungkin disebabkan daripada amalan pemakanan yang tidak betul.
    3. Zakar menegang tetapi tidak boleh memancutkan air mani. Jika berada dalam situasi ini, kebiasaannya lelaki berkenaan akan berhenti senggama kerana keletihan.
    4. Zakar lambat mencapai ketegangan atau tidak menegang seperti kebiasaan. Situasi ini kebanyakkan berlaku pada semua lelaki. Inilah yang dikatakan lemah syahwat
    Perlu diingat bahawa, kebanyakkan lelaki yang sudah mempunyai penyakit kronik atau mengamalkan gaya hidup yang kurang sihat sangat terdedah kepada masalah lemah tenaga batin.
    Antara penyakit-penyakit atau masalah-masalah yang dimaksudkan itu termasuklah:
    • Merokok
    • Minum alkohol
    • Pengambilan atau penggunaan dadah
    • Usia
    • Berat badan yang berlebihan (Obesiti)
    • Kesan daripada kanser
    • Hyperlipidemia
    • Tekanan darah tanah (Hypertensi)
    • Diabetes
    • Penyakit jantung

    Untuk faktor yang melibatkan psikologi pula, terdapat 5 lagi perkara yang mungkin menjadi penyebab kepada masalah ini iaitu:
    1. Tekanan yang biasanya terkait rapat dengan masalah-masalah di tempat kerja, masalah wang dan seumpamanya.
    2. Mempunyai masalah kegelisahan yang melampau sehingga memberi kesan kepada kegagalan seksual jika ianya berlaku secara konsisten dan tidak dikawal.
    3. Kemurungan yang tidak dikawal juga boleh menjadi punca lemahnya tenaga batin lama-kelamaan walaupun mereka selesa ketika bersenggama.
    4. Sekiranya seseorang itu pernah mengalami masalah yang sama sebelum ini, sudah pasti mempunyai keberanian diri yang rendah. Keberanian yang rendah juga adalah perkara yang boleh menyebabkan masalah mati pucuk.
    5. Faktor umur yang meningkat, hilangnya kepentingan dalam hubungan seks dan juga pengambilan ubat-ubatan boleh menjadi perkara yang mempengaruhi psikologi seseorang.

    Rawat Masalah Lemah Tenaga Batin anda dengan CARA herba EVO7.





    No comments:

    Post a Comment